با گفت وگو و آگاهی بخشی حساسیت جوامع نسبت به اهانت ها را شدت ببخشیم

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم، اهانت به مقدسات مسلمانان را اقدامی از سوی سیاستمداران فریبکار و دغل باز دانست و گفت: عده ای هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند و جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کردند تا با اهانت و توهین به مقدسات موجب عداوت و دشمنی میان جوامع شوند.

 

اهانت کنندگان به اوّلیات و بدیهیات فرهنگی انسانی آشنا نیستند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا، با ابراز تأسف شدید از اهانت به مقدسات مسلمانان، اظهار کرد: اهانت به مقدسات مسلمانان اقدامی جاهلانه و معاندانه عده ای است که به اوّلیات و بدیهیات فرهنگی انسانی آشنا نیستند و با اینگونه رفتار نشان می دهند که در نهایت جهالت و ذلالت هستند. امروز بشر به حدی رسیده است که معنای معرفت و قداست را کاملاً می فهمد، ممکن است که برخی از موارد مقدس نباشند، ولکن بشر امروز می فهمد که اگر امری در نزد عده ای مقدس شد باید به احترام آن افراد، به آن امر احترام بگذارد.

جهل عده ای و عداوت و عناد عده ای دیگر حرکات اهانت آمیز را موجب شده است

وی به علل و عوامل اقدامات اهانت آمیز به مقدسات اشاره و بیان کرد: در کنار اثبات جهالت و ذلالت اهانت کنندگان به مقدسات، انسان باید این معنا را نیز بیابد که عوامل و علل اصلی این جریان ها که باعث می شود این افراد به چنین اقداماتی دست بزنند، چه جریان هایی هستند. به عبارت دیگر چه عواملی را که کنار هم قرار دهیم، می توانیم بفهمیم که اینان چه انگیزه ای برای این اقدامات داشتند. معتقدم جهل عده ای و عداوت و عناد عده ای دیگر این حرکات اهانت آمیز را موجب شده است از سوی دیگر علل اصلی و اساسی این اقدامات سیاستمداران فریبکار و دغل بازی است که هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند تا چنین جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کنند و موجب عداوت و دشمنی میان جوامع باشند بنابراین این اقدامات در عمق جهالت و نهایت سفاهت و بی خردی انجام می شود و در نزد همه انسان ها محکوم است و قابل ارزش نیست. خدای عالم نیز در این خصوص در قرآن می فرماید: «یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ؛  اینان گمان می کنند که با فوت دهان می توانند با نور الهی و خورشید هدایت مقابله کنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که گاهی عده ای با عده دیگر در ستیز هستند و طبیعی است که بایستی قواعد این مبارزه و پیکار را جستجو کرد و حق و باطل را مورد بحث و ارزیابی قرار داد، اما این دسته از افراد و این اقدامات در راستای مبارزه با مسلمانان نیست بلکه مبارزه با اسلام و نور هدایت است.

مقابله با حقیقت قرآن شدنی نیست

وی گفت: قرآن تنها سندی است که در آن خدای عالم تمام درخشش وحی را از هنگامه فلسفه آفرینش انسان در جهان هستی و ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا ابدیت روشن می کند در حقیقت از ازل تا ابد به وسیله قرآن روشن می شود، این کتاب نور، هدایت و روشنگری همه جوامع است و همگرایی که در این کتاب میان همه ادیان الهی می باشد، استثنایی است. وی گفت: قرآن هم وحدت ادیان را به عنوان إِنَّ الدّینَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ و هم همراهی انبیای الهی که مترادف هم آمدند تا جریان هدایت انسان ها را برعهده بگیرند را بیان می کند بنابراین این قرآن اختصاص به جهان اسلام ندارد بلکه هدایت برای همه افراد بشر است و همه ادیان الهی را در کنار هم جمع می کند که در این راستا فرهنگ قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‌ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ در قرآن با یک درخشش فوق العاده ای همراه است. خطاب های قرآنی به اهل کتاب یا به همه جوامع بشری است، خطاب هایی چون بالعالمین، بالبشر و نظایر آن نشان می دهد که این کتاب، کتابی نیست که برای گروه و فرقه ای باشد بلکه آفتاب هدایتی است و همانطور که با هدایت ظاهری که چراغ آفتاب و خورشید تابان است، نمی توان مقابله کرد با این حقیقت قرآنی هم مقابله کردن، شدنی نیست.

قرآن حافظ همه کتب و ادیان الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی به وظایف مسلمانان امروز در مقابل اقدامات و حرکات توهین آمیز به مقدسات اشاره و تصریح کرد: تنها سندی که از جایگاه منبع وحی برای جامعه بشری مانده، قرآن است که این قرآن حافظ تورات، انجیل و همه ادیان الهی است؛ همچنین این کتاب حافظ حقوق بشر، منافع انسانی، وحدت و یکپارچگی جهان بشریت است و همه را به سمت توحید سوق می دهد. امتیازاتی که برای این کتاب است، باعث می شود که همه جهان بشریت در مقابل اینگونه حرکات بایستند و با آن مقابله کنند خصوصاً جامعه اسلامی و به ویژه پیروان مکتب تشیع که به این مساله باور و معرفت عمیق تری دارند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در مورد اقدامات و موضع گیری دستگاه های سیاسی و مذهبی کشورهای اسلامی در برابر این دسته از اهانت ها، اظهار کرد: اقدامات دستگاه های سیاسی یا مراکز اسلامی برخی از کشورها در برابر این حرکات محدود است، آنان در یک چارچوبی تعامل می کنند که شاید قدرت بیشتری در مقابله و برخورد با اینگونه حرکات نداشته باشند، اما انتظار اینکه فرصت سازی شود و زمینه های گفت وگو و برخورداری از فرصت هایی مثل فرصت های قانونی یا نهادهای مدنی یا شکل گیری گفت وگوها و گفتمان هایی که بتواند جامعه غربی را به این مساله آشنا کند، مساله ای است که متأسفانه بسیار کم اتفاق افتاده است.

چهل سال از این حکومت می گذرد، اما هنوز یک کرسی قرآن شناسی در جهان ایجاد نکردیم

استاد حوزه علمیه قم افزود: جا دارد که هم گله کنم و هم انتقاد جدی از نهادها و مراکز فکری، فرهنگی و متولیان فرهنگی داشته باشم و آن اینکه متأسفانه چهل سال که از این حکومت می گذرد، اگر بخواهیم بگوییم که یک کرسی قرآن شناسی به معنای واقعی در جهان توانستیم ایجاد کنیم و جهان را با قرآن آشنایی و شناخت مناسبی را ایجاد کنیم باید با کمال تأسف گفت که چنین اتفاقی نیفتاده و ما سرگرم مسایل و درگیری های سیاسی کشور هستیم و از این اهداف بلندی که انقلاب و نظام برای آن شکل گرفته است کاملاً غافل هستیم.

وقتی جوامع بشری مباحث قرآنی را نشناسند ممکن است که چنین حرکات ناصوابی انجام دهند

وی بیان کرد: وقتی جوامع بشری مباحث قرآنی را نشناسند ممکن است که چنین حرکات ناصوابی انجام دهند و این طبیعی است که جهل و جهالت و عداوت و فساهت دست به دست هم دهند تا چنین اقداماتی رخ دهد، اما ما چقدر توانستیم قرآن را به عنوان کتاب هدایت همه انسان ها و کتابی که برای همگرایی همه ادیان الهی است را به جوامع بشری معرفی کنیم. دشمنان و جاهلان همانند داعش و امثال ذلک به دروغ یک سلسله از آیات الهی را بدون اینکه تفسیر شایسته و مناسبی از آن باشد را دریافت کردند و متأسفانه این کتاب را یک کتاب تلخ، نادرست و ناصواب به جوامع معرفی کردند، اما نکته مهم اینکه از این سو چه حد تلاش شده تا ویژگی ها و امتیازات فوق العاده قرآن را به عنوان تنها سند معتبر وحیانی جهان بشری که گذشته و آینده را به یکدیگر گره زده و انسانیت را هویت الهی و جهانی بخشیده، معرفی شود یا خدمتی این چنینی در مسیر قرآن داشته باشیم؟! وقتی چراغ روشن نباشد و جوامع هم آگاهی و شناخت نداشته باشند و عده ای هم به ناصواب و دروغ بخواهند برداشت های غضب گونه ای از قرآن به جهان معرفی کنند، طبیعی است که این حرکات اتفاق افتد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در مورد راهکارهای پیشگیرانه از اقدامات توهین آمیز به مقدسات در آینده، گفت: ظرفیت هایی که امروز در جوامع بشری و کشورهای به ظاهر متمدن است تا حد زیادی قابل توجه می باشد و آن فرصت هایی است که امروزه به عنوان حقوق بشر و فلسفه اخلاق و سیاست مطرح است، اینگونه از مسایل می تواند در کشورها یا نهادهای مدنی در قالب گفتمان هایی شکل بگیرد، ارتباط تمدنی و امثال ذلک همه ظرفیت هایی است که ما می توانیم با ورود به این ظرفیت ها جوامع را متوجه اندیشه های بلندی که نشأت گرفته از منابع وحیانی خصوصاً قرآن عزیز است را به آنان معرفی کنیم. اگر متولیان فرهنگی ما و آشنایان به فرهنگ قرآن از مجامع بین المللی مثل الازهر و مراکز دیگری که در کشورهای اسلامی فعال هستند خصوصاً در حوزه قرآن شناسی و قرآن پژوهشی گفتمان ها و تعاملاتی ایجاد کنند، قطعاً می توانیم جهان را متوجه این کتاب عزیز کنیم و ارزش ها و امتیازات فوق العاده در پی داشته باشیم.

جهان از جایگاه ارزشمند و والای قرآن مطلع نیست

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اکنون که تفسیر شریف المیزان و تسنیم بنیان های معرفتی قرآن را تا حد زیادی روشن کرده و جایگاه والایی به قرآن بخشیده و فرصت تعامل و گفت وگو را با جهان اسلام و میان شیعه و سنی فراهم آورده، زمینه بسیار خوبی برای این است که بتوانیم از فرصت هایی که در فضای سیاسی، فرهنگی، تمدنی و ارتباطات بین المللی و نهادهایی که در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی و نظایر آن هستند، این گفت وگوها و ارتباطات علمی را شکل دهیم و جهان را متوجه اهمیت و جایگاه وحیانی قرآن داشته باشیم، واقعاً جهان مطلع نیست که قرآن چه کتابی است و چقدر می تواند بشر را در سرای وحدت، همدلی و همگرایی و به سامان رساندن و آنها را از اختلاف و تشتت و پراکندگی در آوردن و بارقه امید در زندگی و حیات در دنیا و آخرت در دلها نشاندن هدایت کند. قرآن جریان های باطل که امروزه در دنیا عامل سرگرمی و لهو و لعب است را تبیین کرده و چون جوامع بشری از جایگاه این منبع وحیانی آگاهی و شناخت درستی ندارند طبیعی است که حرکت های این چنینی شکل می گیرد.

فیلسوفان سیاست، اخلاق و فرهنگ دولت ها و ملت ها را با قرآن آشنا کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ادامه داد: فیلسوفان سیاست و اخلاق و متولیان مباحث فرهنگی و تمدنی و کسانی که در حوزه روابط بین  الملل کار می کنند و کسانی که می توانند با مراکز علمی و دانشگاهی دنیا ارتباط برقرار کنند، می توانند جوامع، دولت و ملت ها را نسبت به قرآن روشن کنند. ملتی که قرآن و جایگاه قرآن را بداند و بفهمد که قرآن مثل آفتاب است، دیگر به خود اجازه نمی دهد که حرکت های جاهلانه ای انجام دهد. در عین حال ما باید حساسیت جوامع در کشورهای مختلف اسلامی را نسبت به اینگونه از حرکت ها شدت ببخشیم.

دشمنان می خواهند میزان حساسیت ما نسبت به ارزش های اصیل را محک بزنند

دشمنان می خواهند میزان حساسیت ما نسبت به اینگونه از ارزش های اصیل را محک بزنند و بسنجند که ما چقدر با قرآن ارتباط داریم و اگر احیاناً به قرآن اهانت شود، جامعه اسلامی چقدر از خود واکنش نشان می دهد و چقدر برای او تلخ و ناگوار است و بایستی ابراز انزجار داشته باشد بنابراین من فکر می کنم که همه متولیان فرهنگی و همه کسانی که در حوزه قرآن پژوهی کار می کنند بایستی یک حرکت به هنگام و مناسبی را در مقابل اینگونه داشته باشند و حساسیت بسیار بالا و شدیدی را درخصوص دفاع و حمایت از حریم قرآن نشان دهند تا برای ابد کسی به خود اجازه ندهد که اینگونه حرکات را انجام دهد. از سوی دیگر نباید از ترفندهایی که هر از گاهی دشمن ایجاد می کند غافل باشیم تا احیاناً با این دسته از اقدامات، ننگی که در منطقه ایجاد می کنند، کمرنگ شود، ولی باید میزان حساسیت جامعه اسلامی نسبت به اینگونه مسایل بالا باشد و همه خروش برآورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه بانیان، حامیان و همه کسانی که در انجام این حرکت زشت نقش و همکاری داشتند بایستی شرمسار باشند، گفت: اقدامات توهین آمیز به مقدسات مسلمانان هم مقابله با نور، هدایت و چراغ انسانیت است و هم موجب وحدت امت اسلامی بیش از گذشته می شود.