23 06 2018 353169 شناسه:
image
به مناسبت هشتم شوال:

با گسترش اسلام ناب، جریان وهابیت رخت برمی‌بندد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتم شوال سالروز واقعه جانگداز تخریب بارگاه ملكومتی و باشكوه ائمه هدی (ع) به دست عناصر وهابی است.آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این واقعه جانسوز فرمودند: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخریب قبور پربركت ائمه بقیع كه به دست وهابی‌ها انجام شد این نکته اهمیت...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هشتم شوال سالروز واقعه جانگداز تخریب بارگاه ملكوتی و باشكوه ائمه هدی (ع) به دست عناصر وهابیت كوردل و بی خرد است. کوته فکران و معاندان وهابی، واقعه بسیار تلخ تخریب قبور فرزندان نبی مکرم اسلام محمدمصطفی(ص) و نیز تحریم عرض سلام و ارادت و دوستی به ساحت آن بزرگواران را در حالی رقم زدند که شخص رسول گرامی اسلام در طول عمر با برکت خود، سفارش به «مودّت فی القربی» را مکرراً توصیه نمودند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این واقعه جانسوز فرمودند: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخریب قبور پربركت ائمه بقیع كه به دست وهابی‌ها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابی‌ها نبود چرا که آنها آمدند كعبه را خراب كنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارك امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبی(علیهم آلاف التحیة و الثناء) فرا گرفته است. ان‌شاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخ‌بسته وهابیت هم رخت برمی‌بندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل می‌شود.

ایشان در تشریح مقام والای اهل بیت(علیهم السلام)، ایشان را سرچشمه های رحمت الهی برشمرده و آورده اند: اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند. لذا چشمه‌های رحمت در خانه‌هایشان می‌جوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران می‌رسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بی‌منت را باید از مكتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسان‌ها به یک‌دیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، لیكن ترحم و تفضّل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدیر از هیچ كس ندارند، یعنی همان گونه كه خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خویش موجودات را خلق كرده، نیازمندی‌های آنها را برآورده می‌كند و از كسی انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده می‌كنند و از كسی انتظار پاداش و تشكر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم علیه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نیز می‌گویند:

﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام می‌كنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشكر و تقدیر.

یعنی همان‌گونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت می‌كنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام می‌دهند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص لزوم محبّت و مودّت اهل بیت(ع) و راهکار دستیابی به آن اذعان داشتند: خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئولیت تو این است كه باید عبادت كنی و مسئولیت شما در برابر خلفای من و جانشینان من این است كه به اینها علاقه داشته باشی:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات دینی من این است كه شما دوست اینها باشید خب ما چطور دوست اینها باشیم یعنی چون اینها مثلاً مظلوم‌اند ما برای مظلومیت اینها گریه بكنیم خب اینكه از غیر ما هم ساخته است!

لذا علاقه یك مبادی علمی دارد و اگر آدم به آن مبادی رسید علاقه پیدا می‌شود اگر آن مبانی را پیدا نكرد علاقه حاصل نمی‌شود؛ محبت بدون معرفت ممكن نیست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه می‌شود عقلی، در حد وهم باشد علاقه می‌شود وهمی، در حد خیال باشد علاقه می‌شود خیالی، در حد حس باشد علاقه می‌شود حسی، این‌چنین نیست كه علاقه عمیق عقلی با معرفت خیالی و وهمی و حسی حاصل بشود، طرح خطبه نورانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر این بود كه معرفت ما را عقلی بكند قهراً محبت ما هم می‌شود عقلی. امید است با شناختی صحیح  از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم.

 

منبع------------------------------------------

کتاب ادبِ فنای مقربان ج1ص160

سخنرانی مبحث ولایت و امامت جلسه31 سال 86