23 06 2020 353531 شناسه:
image

تبیین شاخصه های وجودی و عظمت مقام حضرت معصومه(س)

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است؛ معلوم مي‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه(س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف...

 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اول ذی القعده، سالروز ولادت شخصیتي از دودمان ولايت و امامت را جشن مي‌گيريم كه به نصّ روايات اهل بيت(ع) داراي مقام شفاعت در روز قيامت و وعده تضمين بهشت بر زائر بامعرفت حرمش داده شده است. همان بانويي كه قلب‌هاي آكنده از مهر و عشق به خاندان رسالت او را دختر، خواهر و عمه امام خطاب كرده و ميعاد حضور در حرمش را لحظه‌شماري مي‌كنند. سؤالي كه در اين بين ذهن را به خود مشغول مي‌سازد چگونگي دستيابي به اين مقامات عاليه براي بانويي است كه طبق فرمايش حضرت علامه جوادي آملي با اینکه هم خانم است و هم امام يا پيغمبر نيست ليكن به مقام عظيمي رسيده است كه ما از خداوند متعال شفاعتش را درباره خود مسئلت مي‌كنيم. بنابراين رأي و نظر تبيين چگونگي رسيدن به چنين مقامات عاليه‌اي آنهم برای یک بانو ضرورت می يابد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فرمايشات خود بدين بحث اشاره عالمانه‌اي داشته و وجود روح ملكوتي براي انسان با منزلت را مطرح و خاطرنشان كردند:

منزلت براي انسان از آن جهت كه يك روح ملكوتي دارد و آن روح ملكوتي، نه زن است نه مرد قابل تحصيل است؛ چون بدن انسان يا به صورت زن يا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان و روح انسان كه امر ملكوتي است مثل فرشته‌ها، نه مردند و نه زن. روح نه مذكر است نه مؤنّث؛ چون بدن نيست، جسم نيست، ماده نيست؛ لذا كمالها و معارف را هم زنها مي‌توانند فراهم بكنند هم مردها.

معظم له در معرفی  عظمت مقام  بانوی کرامت حضرت معصومه(س) نیز بیان داشتند:

از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)که از دودمان نبوت و ولايت است به جايي مي‌رسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) دربارهٴ زيارت او توصيه و سفارش و دستور و برنامه دارند.

 وجود مبارک امام هشتم علي‌بن‌موسي‌الرضا (سلام الله عليهما) رسيده است که، خواهر ما فاطمهٴ معصومه در قم مدفون است [و] هر کس اين بانو را زيارت کند بهشت براي او است، و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقي(سلام الله عليه) روایت شده است که عمّهٴ من فاطمهٴ معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زيارت کند بهشت براي او است.

صاحب تفسیر تسنیم سرّپاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)را ولایت مداری این بانو برشمرده و فرمودند:
اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عملهاي خير باعث مي‌شود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب مي‌شود که بهشت در اختيار اوقرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت، لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما(فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي‌کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا و «وليّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.

این حکیم متأله با استناد به روایات معصومین(ع)، شرط ورود به بهشت برای زائر آن حضرت را معرفت به حق ایشان دانسته و اظهار داشتند:

 از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم مي‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه(س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي‌شناسند و زيارت مي‌کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ اين کريمه را مي‌شناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین بخشی از زیارتنامۀ حضرت فاطمۀ معصومه(س)که می خوانیم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، مقام شفاعت کریمۀ اهل بیت را این گونه بیان فرمودند:

کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند دید، ولي اگر رحمت او ضميمهٴ عدل او گردد در این صورت به اين کار «شفاعت» می گویند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم مي‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي‌بينيد همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س)مي‌گويند از ما شفاعت نما، زیرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.

آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي‌شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضایت خداوند است نيازمند به شفاعت‌اند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همهٴ اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند. اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي‌کنند «..إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.

همۀ اين امور نشان مي‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌اند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است، و هم در اين زيارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) می باشد.