06 08 2017 352226 شناسه:
image
آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بيان داشتند:

كلمهٴ توحید یك قلعه فرهنگی است

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به حدیث نورانی امام رضا(ع) به تبیین اهمیت اعتقاد به توحید پرداختند و بیان داشتند: انسان باید همواره به یاد خدا باشد، هیچ ممكن نیست كسی بتواند بگوید «لا اله الا الله» و در قیامت معطّل باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، این هفته با حضور جمعی از علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(علیهم السلام) در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد. در این جلسه معظم‌له با تبریك میلاد فرخنده علی‌ بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) با اشاره به حدیث نورانی از آن حضرت به تبیین ساختار نظام اسلامی پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارك امام هشتم(ع) همانند وجود مبارك ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) ساختار نظام دینی را از راه فرهنگ شروع كرده است؛ وجود مبارك ابراهیم خلیل خانه توحید را ساخت و آن را مطاف و قبله همه موحّدان قرار داد و وجود مبارك علی‌بن‌موسی(ع) در همان سفر تاریخی‌شان در نیشابور هنگام حركت، این كاخ توحید را معرفی كردند و فرمودند پدران من از وجود مبارك پیامبر(ص)، از انبیای الهی، از ذات اقدس الهی این سخن نورانی را نقل كردند كه «كلمة لا اله الاّ الله حِصنی»؛ آن كعبه، یك خانهٴ مادی و سنگ و گِل است اما این كلمهٴ توحید یك قلعه فرهنگی است. فرمود این قلعه و دژ است، دژبانش هم خداست و ما اهل بیت هم دربان این دژیم «أنا من شروطها»، هیچ كلمه‌ای بالاتر از این نیست و هیچ كشوری بدون توحید به مقصد نمی‌رسد و هیچ ملت غیرموحّدی هم به مقصود نایل نمی‌شود.

ایشان ادامه دادند: ما یك آیه‌ای در قرآن داریم كه هضم آن آیه برای بسیاری مشكل است، اگر آن آیه درست تبیین شود این دژ و قلعه‌ای كه امام رضا(ع) ترسیم كرده است جایگاهش مشخص می‌شود. در قرآن فرمود اكثر مؤمنین مشرك‌اند! درك این آیه خیلی آسان نیست بلكه خیلی سخت است، از امام(سلام الله علیه) سؤال كردند چگونه اكثر مؤمنین، مشرك‌اند؟ فرمود همین كه می‌بینید یك روز این طرف و یك روز آن طرف اند، این با توحید و موحد بودن سازگار نیست! اینكه می‌گویند خدا هست ولی!، خدا هست اما!، دیگر بعد از خدا ولی و اما چرا؟ اینكه خدا فرمود اكثر مؤمنین مشرك‌اند همین است.

معظم‌له اذعان داشتند: اگر وجود مبارك رسول گرامی(ص) فرمود كسی که در قیامت بتواند بگوید «لا اله الاّ الله» درهای بهشت به روی او باز است، برای این است که بفهمیم چه كسی می‌تواند در آن روز این جمله را بگوید؟ آنكه هر روز یه عقیده دارد، یك روز می‌گوید خدا هست ولی، خدا هست اما، این خدا را با آن بیان می‌گوید «لا اله الاّ آلله و أنا، لا اله الا الله و حزبی، لا اله الا الله و جناحی، لا اله الا الله و ابنائی و اولادی»! لذا صریح قرآن این است كه اكثر مؤمنین مشرك‌اند، البته تا این غُده‌ها گرفته نشود فرد وارد بهشت نخواهد شد؛ این غدّه‌های بالأخره یا با فشار مرگ یا با فشار ساهره قیامت از انسان گرفته خواهد شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با اشاره به حدیث نورانی امام رضا(ع) به تبیین اهمیت اعتقاد به توحید پرداختند و بیان داشتند: انسان باید همواره به یاد خدا باشد، هیچ ممكن نیست كسی بتواند بگوید «لا اله الا الله» و در قیامت معطّل باشد، دلیل اینکه در تلقین میت می‌گویند بدان پیغمبر تو كیست، امام تو كیست، و یا این عبارت «رضیت بالله» را می‌گویند در پشت سر هر نماز بخوانید، برای اینكه در شب اول قبر از ما سؤال می‌كنند امام اول تو كیست؟ امام دوم تو كیست؟ الی آخر، در روایات ما هست، برخی‌ها وقتی در قبر سؤال می‌كنند پیغمبر تو كیست؟ یادش نیست. او كاری با پیغمبر نداشت، «من امامك» او با علی بن موسی الرضا(ع) كاری نداشت! كسی كه اهل دروغ است، اهل اختلاس است، اهل حقوق نجومی است! او كاری به امام رضا(ع) ندارد و چون بعد از مرگ، زبان در اختیار كار و عمل ماست نه دراختیار خود ما، وقتی سؤال می‌كنند پیغمبر تو كیست این یادش نیست! بعد از احقابی از عذاب یعنی حداقل هشتاد سال، تازه به یادش می‌آید می‌گوید پیغمبر من كسی است كه قرآن بر او نازل شده و تازه هنوز نام مبارك حضرت یادش نیست! ما چنین عالمی در پیش داریم.

ایشان در پایان سخنانشان در توصیه‌ای به طلاب حوزه‌های علمیه بیان داشتند: امروز فرمایش امام زمان مان چیست؟ اگر كسی این لباس روحانیت را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ كند، عاقل باشد، عادل باشد، پاك باشد، دلباخته باشد، چنین طلبه‌ای، چنین روحانی، شایسته این لباس است. ما همّتمان این نباشد كه امام زمان(عج) را ببینیم بلکه همّتمان این باشد كه آقا ما را ببیند! وقتی دید تمام دنیا و آخرتمان تأمین است. می‌توانیم این طور باشیم؛ می‌توانیم طرزی زندگی كنیم كه مردم وقتی ما را می‌بینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببیند به یاد قرآن و عترت بیفتند.