22 07 2024 2958407 شناسه:
image

هيچ وقت هدف وسيله را توجيه نمی کند / اين کلام سید الشهداء، حرفی جهانی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران روز یکشنبه 31 تیر ماه، با حضور در محل حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در احمداباد دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران روز یکشنبه 31 تیر ماه، با حضور در محل حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در احمداباد دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این  دیدار با اشاره به ایام سوگ و ماتم آقا اباعبدالله الحسین، بیان داشتند: ايام سوگ و ماتم سالار شهيدان حسين بن علي بن ابيطالب است از يک سو، حمله ناجوانمردانه علیه مردم غزه است از سوي ديگر، از خداي سبحان مسئلت مي کنيم عدل حسيني، جلال و شکوه خود را نشان بدهد و جامعه اي همچون جامعه يمني در ديگر کشورها زنده بشوند که اين آمريکاي پليد و صهيونيست خبيث را خفه کنند و خواهند کرد چون همواره حق بر باطل پيروز است.

ما

ایشان بیان داشتند:  ايران خیلی بزرگ است و شما ایرانی ها خيلي بزرگيد و قدرتان بايد محفوظ باشد، آن روزي که انوشيروان در اين سرزمين حکومت مي کرد از روم و غير روم دانشجو مي آمد، محقق مي آمد چيزی ياد مي گرفت و مي رفت. روزي هم که پيغمبر و امام(عليهم الصلاة و عليهم السلام) در حجاز بودند و در کوفه و امثال اينها حکومت پيدا کردند، تنها و مهم ترين و برجسته ترين شاگردان و دانشجوياني که رفتند و عراق را عراق کردند، نجف را نجف کردند همين اجداد شما ايراني ها بودند.

 

معظم له ادامه دادند: الآن ساليان متمادي است که شما مي گوييد شيخ انصاري! شيخ انصاري را چه کسي تربيت کرده؟ آن شريف العلماي مازندراني تربيت کرد! خواجه نصير، آن صاحب جواهر، اين آخوند خراساني، این بزرگان را چه کسي تربيت کرده؟ آخوند خراساني ايراني بود، اين بلخ و بخارا برای خراسان است اينها خراساني اند، مولوي خراساني است، ابن سينا خراساني است، اينها بلخي اند اينها برای سرزمين ما هستند. در اثر داشتن حکّام بيعرضه، بخش وسيعي از اين سرزمين به ديگران داده شد، ما بزرگيم و قدر بزرگي مان را بايد بدانيم.

 

ایشان بیان داشتند: مردم ما به قانون احترام مي گذارند، وقتي ببينند کشور قانونمند است، احترام مي کنند، اين نشانه عظمت مردم و جلال و شکوه ایرانی هاست، ما سند داريم تاريخ داريم جغرافيا داريم بزرگيم و بزرگ زاده ايم، ما نبايد به گونه ای باشيم که ديگري بر ما مسلط بشود.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی از سیدالشهداء اشاره کرده و بیان داشتند: يک بيان نوراني حضرت سيد الشهداء دارد که فرمود اگر يک هدفي داريد مي خواهيد دانشمند و مجتهد و متخصص بشويد، از اين تابلوها سؤال نکنید که من از چه راهي مدرک بگيرم و متخصص بشوم؟ از تابلو سؤال نکنید، از خود علم سؤال بکنید از چه راهی بيايم؟ « منْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِي‏ءِ مَا يَحْذَرُ» فرمود هيچ هدفي وسيله را توجيه نميکند. اگر کسي بخواهد دانشمند باشد با خريد نمره ايام امتحان به جايي نميرسد. هيچ هدفي وسيله را توجيه نميکند. انسان هر کسي را ميتواند فريب بدهد ولي خودش را نميتواند فريب بدهد.

ایشان ادامه دادند: اين هنوز حرف جهاني است که فرمود هيچ وقت هدف وسيله را توجيه نميکند. هر کسي خواست آبرومند بشود راه دارد. بخواهد عزيز بشود ، عالم بشود، فقيه بشود، متخصص بشود راه دارد. از تابلو سؤال نکنید که کجا برویم، از خود علم سؤال بکنید که از چه راه بياییم؟ هدف وسيله را توجيه نميکند بلکه خود هدف راهنمايي ميکند رهبري ميکند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات