08 10 2024 278228 شناسه:
image
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

ویژه ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی/ انسان همواره باید عقاید خود را بر کتاب و سنت الهی عرضه کند

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی دریکی از جلسات درس اخلاق خود در ذکر فضایل حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان داشتند:

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان.

این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  از امام هادی علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، این حدیث علاوه بر تاکید بر این نکته که هر کس موظف است امام زمان خود را بشناسد نشان می دهد که جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است.

اگر زندگی انسان زندگی جاهلی باشد، مرگ او نیز مرگ جاهلی خواهد بود و اگر زندگی انسان زندگی عقلانی باشد مرگ او نیز مرگ عقلانی خواهد بود؛ چرا که مرگ عصاره زندگی است و انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد؛ اگر شجره حیات ما، شجره طیبه بود طعم شیرین ثمره آن را در هنگام مرگ خواهیم چشید و از این روست که کلینی نقل می کند هیچ لذتی برای انسان مومن شیرین تر از لذت مرگ نیست.

آیت الله العظمی جوادی آملی توصیه امام هادی علیه السلام به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  را یادآور شدند و بیان داشتند:

عبدالعظیم حسنی(ع) از امام هادی علیه السلام نقل می کند که یاد و نام ائمه اطهار علیهم السلام در لحظه ای که جان در حال خارج شدن از بدن است به فریاد انسان می رسد؛ لذا انسان تا می تواند باید اسم این ذوات قدسی را تکرار کند و با آنها مانوس شود.

معظم له در فراز دیگری از سخنان خود ابراز داشتند:

قرآن و عترت هرگز از هم جداشدنی نیست در نتیجه هر فضیلتی برای هر یک از آنها ذکر شود برای دیگری نیز هست؛ لذا همانطور که اگر کسی امام زمان خود را نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است کسی که قرآن و مفاهیم والای آن را نیز نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

منبع: درس اخلاق ، 31 تیرماه 1395


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات