21 09 2024 299431 شناسه:
image

بمناسبت گرامی داشت هفتۀ دفاع مقدس/نهضت عاشورا الهام بخش حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه: نهضت عاشورا الهام بخش قیام امام خمینی (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس بوده و نیز به ملّت ایران، اندیشهٴ خردمندانه و انگیزهٴ صادقانه بخشیده است. شرف ملی و دینی این ملّت از سالار شهیدان است و دفاع هشت سالهٴ ملّت ایران رنگ و بوی کربلا داشت.

گرامی داشت هفتۀ دفاع مقدس را باید فرصتی مغتنم جهت یادآوری رشادت غیور مردان جبهۀ حق علیه باطل دانست.آنان که با اهداء خون پاکشان به ایران مقتدر امنیت و صفا بخشیدند و چشم طمع جهانیان را نسبت به خیال تجاوز به این مرز و وبوم تا ابد کور نمودند.در این مجال بر آن شدیم تا از بنان شیوا و ژرف حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی بهره مند گردیم.

ایشان در بخشی از این کتاب آورده اند: براساس آموزه ‏های اساسی اسلام، مسلمان هرگز نباید جنگ طلب، متجاوز و آغازکنندهٴ جنگ باشد؛ ولی باید در برابر ستم و تجاوز دشمنان دین بایستد و تا ستمگران را برجای خویش ننشاند، از پای ننشیند.

معظم له به ضرورت محبوبیت و حفظ دین خداوند اشاره داشته و مرقوم داشتند: رکن اساسی جهاد نزد شما محبوب‏تر از این است که دین خدا حیات دنیایی باشد و حفظ دین، عزیزتر از حفظ خانه و مرکز کار. از این‏ رو، انسان مصممی می ‏طلبد که عملا ً نشان دهد دین در نزد او عزیزتر از برادر، فرزند و دنیاست و برای حفظ دین، همهٴ شؤون وابسته را رها کند و روی آن سرمایه‏ گذاری کند و بگوید: به جهاد در راه خدا مهر می‏ ورزم و زندگی با افراد ظالم برای من رنج ‏آور است و نه تنها آن را بد می‏ دانم، بلکه از آن منزجرم.

ایشان نهضت عاشورا را الهام بخش قیام امام خمینی (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس دانسته و تشریح کردند: نهضت عاشورا الهام بخش قیام امام خمینی (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس بوده و نیز به ملّت ایران، اندیشهٴ خردمندانه و انگیزهٴ صادقانه بخشیده است. شرف ملی و دینی این ملّت از سالار شهیدان است و دفاع هشت سالهٴ ملّت ایران رنگ و بوی کربلا داشت و در شب‏های عملیات از خط شکنان خاکریز مقدّم، نوایی جزمرثیهٴ «یاحسین»به گوش نمی‏ رسید.

مفسر بزرگ قرآن به استقامت و بردباری امام راحل عظیم الشأن در این راستا اشاره داشته و آورده اند: مبارزه و تلاش‏ های شاگرد امام حسین (علیه‏ السلام) یعنی امام راحل (قدس سره)نیز شاخه ‏ای از شجر طوبای قیام آن حضرت(علیه ‏السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره)می‏ گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی‏ رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می‏ افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه.

معظم له در بخش دیگری به«ثار الله» شدن خون شهداء پرداخته و مرقوم داشتند: کسی که برای خاک می‏ جنگد خونش هم به اندازهٴ خاک می‏ ارزد؛ ولی اگر برای خدا جنگید، خونش «ثار الله» است و خونهای او یاد خداست.