پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء و معاونت فرهنگ و دین؛ نشست علمی «نقش علوم ادبی (بلاغت) در تفسیر قرآن » با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد مردانی در روز سه شنبه برگزار گردید.
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد مردانی
🔖 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد قدیمی نژاد
در ابتدای جلسه دکتر خلیل پور درباره موضوع نشست با بیان اینکه ادبیات به عنوان ابزاری کلیدی در تفسیر قرآن است، بیان داشت: ادبیات و زبان به عنوان ابزار اصلی انتقال معانی و مفاهیم نقش بسزایی در تفسیر قرآن ایفا می کند و درک عمیق آیات قرآن نیازمند آشنایی با اصول ادبیات عرب، معانی کلمات و ساختار جملات است.
وی گفت: ادبیات در تفسیر قرآن نقش با اهمیتی دارد، این رشته از دانش، دنیایی از معانی و تفاسیر را پیش روی ما قرار می دهد که می تواند درک ما از وحی الهی را عمیق تر و غنی تر سازد، لذا برگزاری چنین نشست های علمی در موسسه بنیاد بین المللی علوم وحیانی، ضروری و کار بسیار مغتنمی است که می تواند برای دانش پژوهان و جامعه علمی کشور مفید فایده باشد.
حجت الاسلام و المسلمین استاد مردانی در این جلسه، باید های علوم ادبی در تفسیر قرآن را توضیح داده و استفاده از علوم ادبی لازم و ضروری در تفسیر قرآن و ضروریات استفاده از علوم ادبی مورد نیاز به صورت موجبه جزییه را مورد اشاره قرار داد.
ایشان همچنین در بخش دیگری از صحبت خود، توقف تفسیر قرآن بر تسلط نسبی بر علوم ادبی و در بعضی موارد استنباط در علوم ادبی را شرح داده و همچنین بر متفرع بودن این توقف بر مناشی مورد پذیرش و محقق در تفسیر قرآن اعم از کتاب ، سنت، عقل برهانی اشاره کرد.
ایشان همچنین بررسی و استقراء کامل در تفاسیر کارآمد و موثر و پی بردن به این توقف را در تفاسیر مانند تفسیر المیزان، تفسیر تسنیم، تفسیر روح المعانی، التحریر، التنویر، الکشاف، البحر المحیط توضیح داد.
استاد مردانی همچنین به اثبات ادبیات موجود جاهلیت و شعری و مطلوب در قرآن جهت تفسیر قرآن و رد شبهه دور یا تسلسل در این مورد پرداخت و توضیحاتی در این باره ارائه داد.
حجت الاسلام و المسلمین استاد قدیمی نژاد هم در این نشست که به عنوان ناقد حضور داشت، به سیر تطور و تاریخچه بلاغت پرداخت و بیان داشت: هر چند تمامی علوم صد در صد مبتنی بر ادبیات هستند، اما باید توجه داشت که در ادبیات با کمی و کاستی های زیادی مواجه هستیم و لذا مثلا در علم نحو نمی توانیم این علم را بر قرآن تحمیل کنیم یا شعر عرب نمی تواند قاعده برای فهم دین به ما بدهد.