متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم اهدای تسنیم به آستان مقدس علوی

28 05 2025 5993424 شناسه:

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در سفر به عتبات عالیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، طی مراسم با شکوهی که در جوار حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام روز سه شنبه 23 اردیبهشت 1404 برگزار شد، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی یک دوره کامل از تفسیر شریف تسنیم در ۸۰ جلد را به آستان مقدس علوی اهدا کردند.

در این مراسم که با حضور تولیت و جمعی از مسئولان عتبه علوی و همچنین دهها نفر از علما و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف برگزار شد، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی به تبیین جایگاه قرآن کریم، اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام پرداختند.

 

دانلود فایل تصویری

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد رب العالمين و الصلاة و السلام علی جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين و فاطمة الزهراء بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء إلي الله.

و السلام علي امير المؤمنين امير العالم بإذن خالقه و امير اللوح و القلم و امير الملک و الملکوت و امير الدنيا و الآخرة علي بن ابي طالب عليه افضل صلوات المصلين».

مقدم شما بزرگ و بزرگواران حوزه علميه نجف را گرامي ميداريم و بزرگواران و مسئولان محترم و گرانقدر عتبه علويه و همچنين گزارشگر اين محفل، از همه اين بزرگ و بزرگواران حقشناسي ميکنيم!

تسنيم و امثال تسنيم از غابر و قادم به برکت علي (صلوات الله و سلامه عليه) اولاً و حوزه پربرکت نجف ثانياً خواهد بود.

ذات اقدس اله درباره قرآن کريم اينچنين فرمود که از غابر و قادم، از ماضي و آينده، اين کتاب در امان است: ﴿لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه؛[1] کتابي است که هيچ بيگانهاي به حرم امن آن بار ندارد و کتابي است که هيچ غارتگري توان توهم غارتگري حرم آن را ندارد؛ خواه قافله جن خواه قافله انس خواه عرب خواه عجم خواه شرق خواه غرب خواه شمال خواه جنوب.  

اين کتاب کلام مستقيم الهي است سخنگويان اين کتاب علي و اولاد علي عليهم افضل صلوات المصليناند احدي حق سخنگويي اين حرم امن را ندارد و احدي حق دسترسي به اين کتاب را ندارد مگر مطهرين بالاصالة اولاً، بعد در سايه مطهرين، شاگردان پاک و طاهر، توان فهم اين کتاب را پيدا ميکنند ثانياً.

قد سحّر مولانا و مولي الکونين علي بن ابيطالب عليه افضل صلوات المصلين هذا هو القرآن فاستنطقوه و لا ينطق معکم و لکنّي أنبئکم عنه.

لأن عليا عليه أفضل صلوات المصلين هو القرآن الناطق و القرآن هو العلي الصامت. فرق بين علي و غير علي از ائمه هدات مهديين نيست زيرا بيان رسمي خدا اين است که اين کتاب ﴿لا يمسه الا المطهرون[2] و آيه سوره «احزاب» علي و اولاد علي را مطهر ميداند؛[3] ﴿لا يمسه الا المطهرون يعني «لا يمسه الا علي و عترته».  

و لکن الإمامية و الفرقة الناجية التابعين لعلي و اولاده عليهم الصلاة  و عليهم السلام و شيعياني که درسخوانده مکتب علي و اولاد علي عليهم السلاماند، اينها توان شرفيابي حضور قرآن کريم را براي ادراک دارند چون طاهرند و اين کتاب را جز طاهر و مطهَّر مساسي ندارد.

مفسران اصلي قرآن کريم مطهراناند چون سخنگوي همه آنها امير بيان سلام الله عليه صريحاً اعلام کرد که اين کتاب خداست «فاستنطقوه و لن ينطق و لکن اخبرکم عنه»؛[4] اما شيعيان علي پيروان امير بيان و شاگردان امير بنان، چون سهمي از طهارت دارند، توان فهم قرآن کريم را به برکت الهي و اذن الهي خواهند داشت.

شاگردان امير بنان و بيان که خود آن ذوات، مطهرند، جز طاهران ديگري نيستند. پاک است که شاگرد مطهر است اولاً، جاي تحصيل طهارت هم معبدهاي خاص الهي است به نام مسجد، ثانياً، نمونه اين معبدهايي که محور طهارتاند مسجد قباست ثالثاً؛ ﴿لمسجد اسس علی التقوی من اول يوم احق ان تقوم فيه چرا؟ ﴿فيه رجال يحبون ان يتطهروا[5] نه اينکه ميخواهند عالم بشوند علمفروشي کنند دنيا بخرند لقب تعيين کنند برتر بنشينند دنيا بر اينها مسلط بشود. «الطاهر الطاهر الطاهر يفهم القرآن»! ﴿فيه رجال يحبون أن يتطهروا، تا شاگردان مطهَّر بشوند تا بتوانند با قرآن کريم مساس برقرار کنند.

قال الله سبحانه و تعالي: ﴿لمسجد اسس علی التقوی من اول يوم احق ان تقوم فيه، لما؟ «فيه رجال يحبون ان يعرف يحبون ان يتعلموا يحبون ان يصيروا مراجع يحبون ان يصيروا مؤلفين يحبون أن يصيروا علماءا و هکذا و هکذا»؟ کلا! «فيه رجال يحبون ان يتطهروا عن الدنيا يتطهروا عن غير الله يتطهروا عن الهوی يتطهروا عن الذنب حتی يصيروا انسانا اولاً ثم يحل لهم ان يمسوا القرآن ثانياً».

تا کسي انسان نشود قرآني نخواهد شد! ﴿الرحمن ٭علم القرآن ٭خلق الانسان؛[6] نفرمود «الرحمن خلق الانسان علمه القرآن»، بلکه ﴿الرحمن ٭علم القرآن ٭خلق الانسان﴾. تا کسي قرآني نشود انسان نيست تا کسي اهل قرآن نشود انسان نيست که ﴿اولئک کالأنعام بل هم أضل.[7] تا کسي الهي فکر نکند الهي نينديشد الهي تفکر نداشته باشد، انسان نيست.

نعم ما قال مولانا علي (صلوات الله عليه)! قال علي (عليه افضل صلوات المصلين): «فالصورة صورة انسان و القلب قلب حيوان ... و ذلک ميت الأحياء»[8] و لذا قال الله سبحانه و تعالي ﴿الرحمن ٭علم القرآن ٭خلق الانسان.

گرچه محفل بسيار عالمانه و محققانه صورت پذيرفت و جمع شما بزرگان و علما و فضلا و مؤلفان و محققان حوزه کهنسال نجف پربرکت است؛ اما وضع مزاجي گوينده و حال گوينده آنچنان مساعد نيست اين عذر را بپذيريد؛ اما بحث پايانيام: اين کتاب الهي در طي چهل سال با کوشش و تلاش طاهران حوزوي پاکان حوزوي که از علائق زودگذر پاک شدند از توهمهاي من و ما طاهر شدند از غير علي و اولاد علي طاهر شدند، چهل سال چهار نسل هر نسلي ده سال دوره ديد، تا تفسير اين کتاب الهي از بدء تا ختم انجام بپذيرد.

  ذات اقدس اله به ما فرمود اين يک کتاب علمي است اولا، از گذشته که بيخبريد باخبرتان ميکند ثانيا، از آينده مستحضرتان ميکند ثالثا؛ اما و صد اما فرمود يک سلسله مطالبي در اين کتاب هست که نه تنها شما حتي خود پيغمبر اگر به مشرق عالم برود و به مغرب عالم برود، به اين حرفها دسترسي ندارد.

ذات اقدس اله صريحا اعلام کرد ما در اين کتاب مطالبي داريم که در گذشته نبود در آينده نيست و احدي حتي توي پيغمبر بدون تعليم ما توان فراگيري آن را نداري و آن آيات عبارت از اين است: گاهي در قرآن ميفرمايد: ﴿يعلمهم الکتاب و الحکمة﴾،[9] گاهي ميفرمايد: ﴿و يعلمکم ما لم تکونوا تعلمون[10] و به خود پيغمبر(عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هم ميفرمايد: ﴿و علمک ما لم تکن تعلم.[11] فهاهنا طائفتان من الآيات: يک طايفه ميگويد خدا معلم است: ﴿يعلمهم الکتاب و الحکمة و طائفه ثانيه آياتي است که ميگويد شما هيچ ممکن نيست اين حرفها را از جايي ياد بگيريد: ﴿و يعلمکم ما لم تکونوا تعلمون. اين «کان»ی منفي که با لم، نفي شده است، معنايش اين است که اگر ما نبوديم هيچ جاي عالم اين حرفها نبود! ﴿و يعلمکم نه ما لا تعلمون، ﴿ما لم تکونوا تعلمون؛ به خود پيغمبر هم فرمود: ﴿و علمک ما لم تکن تعلم نه ما لا تعلم. «ما لا تعلم» يعني شما نميدانستيد ما يادتان داديم، حالا ممکن است جاي ديگر ياد بگيريد؛ اما اصلا مقدورت نبود، کجا ميخواستي ياد بگيري.

به جامعه بشري هم ميفرمايد که ما از اسرار ملکوت خبر ميدهيم شما کجا ميخواهيد ياد بگيريد، از برزخ ميخواهيم خبر بدهيم شما کجا ميخواهيد ياد بگيريد، از معاد خبر ميدهيم شما کجا ميخواهيد ياد بگيريد.  

بنابراين کتابي است که حالا که اينجا آمده است، ﴿لا يمسه الا المطهرون. اگر هم کسي مطهَّر بود طاهر بود عادل بود عاقل بود ولی قرآن نبود، بدون قرآن نميتوانست اين حرفها را ياد بگيرد. حالا هم که اينجا آمده اينجا فقط برای طاهران است که ﴿يحبون ان يتطهروا.   

 

قرآن کتابي است که حقّش ادا نميشود و شما بزرگواران هم حقوق فراواني داريد؛ اما گوينده هم از ادای اولي عاجز است هم از دومي؛ اميدواريم که ببخشيد!

  حوزه پربرکت نجف نسبت به همه ما حق تعليم دارد، علماي نجف نسبت به همه ما حق تعليم دارند، مؤلفان نجف نسبت به همه ما حق دارند، خود حوزه پربرکت نجف نسبت به تمام حوزههاي جهان اسلام حق دارد و برکت است، چون از علي(صلوات الله و سلامه عليه) گرفتند. آن نعمتي که به ما رسيده است، گوشهاي از آن فيوضات ذات اقدس اله است که به برکت علي بن ابي طالب به جامعه منتقل ميشود.

از ديرزمان قبل از اينکه مکان قبر مطهر حضرت روشن بشود، اينجا حوزه علميه بود. ابوحمزه ثمالي شاگرد مخصوص امام سجاد(سلام الله عليه) روزها از کوفه بيرون ميآمد، در همين منطقه، چند نفر طلبه هم خدمت او بودند، کسي نميدانست که ابوحمزه براي چه اينجا ميآيد و اين چند نفر هم براي چه دور او جمع شدند. ابوحمزه ثمالي اينجا را به عنوان حوزه علميه انتخاب کرد چون کنار قبر علي بن ابي طالب منشأ برکت است. [12] ابوحمزه به وسيله امام سجاد فهميده بود قبر مطهر حضرت علي کجاست، آنجا مينشست چند نفر هم دور او مينشستند و تدريس ميکرد و بيگانه بيخبر بود و نميفهميدند چرا ابوحمزه از کوفه به اين منطقه ميآيد و چرا اينجا را انتخاب کرده است براي تدريس، بعدها فهميدند.

 تأسيس حوزه علميه نجف به برکت رهنمود ائمه(عليهم السلام) نسبت به ابوحمزه ثمالي بود که ابوحمزه ثمالي آنجا را به عنوان حوزه انتخاب کرد _در کنار قبر علي(صلوات الله و سلامه عليه) برکات فراواني هست_ و در آنجا حوزه علميه ناشناخته فراهم کرد. بعد کمکم بعد از مدتها معلوم شد که اينجا قبر مطهر علي بن ابي طالب است و راز و رمز ابوحمزه ثمالي هم مشخص شد. از آن روز تا الآن جهان اسلام وامدار علي بن ابي طالب و نجف است. ...

در پايان ضمن تشکر مجدد و عذرخواهي، از ذات اقدس اله مسئلت ميکنيم حوزههاي علميه سراسر جهان اسلام به ويژه نجف، علما و مراجع بزرگ جهان اسلام به ويژه نجف و تمام منطقههايي که در حرم امن ولايتاند به ويژه نجف، مشمول دعاي ولي عصر(ارواحنا فداه) باشند که همه شما بزرگواران و علاقه مندان به قرآن و عترت، در سايه لطف ولايي مهدي موجود موعود به سر ببريد.

آنچه در غزه ميگذرد فراموشمان نشود! ذات اقدس اله در همين قرآن کريم به رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود اين اسرائيل اين يهود اين خبيث کسي است که ﴿لا تزال تطلع علی خائنة منهم؛[13] مکرر خيانت داشتند خباثت داشتند؛ ذات اقدس اله به رسولش فرمود اينها هر روز نقشه ميکشند عليه اسلام و مسلمين. اميدواريم اسرائيل و بنيانگذاران اسرائيل، اسرائيل و مؤيدان اسرائيل، اسرائيل و هم فکران اسرائيل، مشمول قهر و غضب الهي باشند!

                                  «غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»

«و عليکم السلام و رحمة الله و برکاته؛ صلوا علي محمد و آل محمد»

 

                اللهم صل علی محمد و آل محمد

 

[1]. سوره فصلت، آيه 42.

[2]. سوره واقعه، آيه 79.

[3]. سوره احزاب، آيه 33.

[4]. نهج البلاغه، خطبه 158.

[5]. سوره توبه، آيه 108.

[6]. سوره الرحمن، آيات 1-3.

[7]. سوره اعراف، آيه 179.

[8]. نهج البلاغه، خطبه 87.

[9]. سوره بقره، آيه 129؛ سوره آل عمران، آيه 164؛ سوره جمعه، آيه 2.

[10]. سوره بقره، آيه 151.

[11]. سوره نساء، آيه 113.

[12]. ر.ک: سفينة البحار، ج 2، ص 441.

[13]. سوره مائده، آيه 13.

​​​​​​​


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات