پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.
آیتالله العظمی جوادی آملی در این پیام با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی جدید با ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) اظهار داشتند: چون شروع سال تحصیلی امسال با میلاد پربرکت فخر جهان انسانیت و اسلامیت وجود مبارک پیغمبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) همراه است و از میلاد آن حضرت به عنوان تجلی اعظم یاد شده است، مناسب است که جریان تعلیم و تربیت در اسلام از منظر وجود مبارک پیغمبر اسلامی بازگو و ارائه بشود.
ایشان مهمترین معجزه پیامبر اسلام(ص) را قرآن کریم دانستند و تأکید کردند: مهمترین معجزهای که وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آوردهاند قرآن است که محور تعلیم و تعلّم است. قرآن کریم علم را مایه حیات میداند، به دلیل اینکه فرمود وحی و نبوت آمدند تا شما را زنده کنند. یعنی حیات گیاهی هست، حیات حیوانی هست، ولی حیات انسانی بدون فرهنگ الهی نخواهد بود. او آمده است شما را زنده کند، این اصل اول است.
معظم له با بیان اینکه حیات انسانی جز در پرتو قرآن و فرهنگ وحیانی تحقق نمییابد، افزودند: اگر جامعهای از فرهنگ الهی و قرآن فاصله بگیرد، حیات حقیقی خود را از دست خواهد داد و در سطح زندگی نباتی و حیوانی باقی خواهد ماند. اما جامعهای که تعلیم و تربیت خود را بر محور قرآن تنظیم کند، به حیات انسانی و کمال حقیقی دست مییابد.
آیتالله العظمی جوادی آملی با تبیین حقیقت علم و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت، علم را حقیقتی ملکوتی معرفی کردند که قلب و جان انسان را وسعت میبخشد و او را به مراتب بالاتری از معرفت و کمال میرساند.
ایشان در بخشی از پیام خود بیان داشتند: علم حقیقتی ملکوتی است که ظرف دل انسان را توسعه میدهد. علم فقط ابزار بیرونی نیست، بلکه نوری است که با انسان رشد میکند و او را در مسیر قرب الهی قرار میدهد.
ایشان با تأکید بر اینکه علم تنها در سایه آمادگی و ظرفیت روحی انسان به ثمر مینشیند، تصریح کردند: اگر دل انسان گنجایش نداشته باشد، علم به جای آنکه او را بالا ببرد، سبب سقوط او خواهد شد. اما اگر دل آماده باشد، علم چراغ راه او میشود و حقیقت انسان را به سوی تعالی هدایت میکند.
آیتالله العظمی جوادی آملی در ادامه بیان داشتند: مقصد نهایی علم، قرب الهی است. آن علمی که انسان را به خدا نزدیک نکند و ظرف دل را بزرگ نکند، حقیقت علم نیست، بلکه حجاب و مانع است. علم باید مایه رشد، طهارت و وسعت جان انسان گردد.
ایشان با بیان اینکه حقیقت علم فراتر از دانستههای متعارف بشری است، اظهار داشتند: علم تنها مجموعهای از الفاظ و اصطلاحات نیست، بلکه حقیقتی است که با جان انسان گره میخورد. علم اگر به مرحله شهود برسد، از سطح مفاهیم عبور کرده و به حقیقتی زنده در جان آدمی تبدیل میشود.
معظم له در ادامه افزودند: انسان سه ساحت دارد: ساحت علم، ساحت معلوم و ساحت عالم. هر یک از این سه ساحت اگر به درستی شناخته نشود، مسیر تعلیم و تربیت ناقص خواهد بود. بنابراین باید دانست علم چیست، معلوم چه حقیقتی دارد و عالم کیست و چه جایگاهی در نظام آفرینش دارد.
ایشان با تأکید بر اینکه رسالت انبیاء الهی در پیوند با حقیقت علم معنا پیدا میکند، خاطرنشان کردند: انبیا آمدند تا نشان دهند علم فقط برای آگاهیهای عادی و ظاهری نیست، بلکه پلی برای رسیدن به معرفت نفس و معرفت رب است. علم در نگاه توحیدی، سرمایهای برای ساختن انسان و جامعه است نه وسیلهای برای سلطه و برتریجویی.
آیتالله العظمی جوادی آملی در پایان سخنان خود یادآور شدند: جامعهای که علم در آن به حقیقت خود شناخته نشود، گرفتار ظواهر و ابزارها خواهد شد و به جای آنکه علم چراغ هدایت باشد، به ابزاری برای ظلم و انحراف تبدیل میشود. از این رو، باید بکوشیم علم را در پرتو نور وحی و در مسیر تقرب الهی به کار بگیریم تا هم انسان به سعادت برسد و هم جامعه در مسیر عدالت و حقیقت حرکت کند.