شروع درس فقه استاد مرتضی جوادی از سال 1398 است. ایشان در مباحث خارج فقه خود به موضوع «اجتهاد و تقلید» و «ولایت فقیه» می پردازند. این جلسه درس هم اکنون در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خیابان صفائیه کوچه 19 برگزار می گردد.
مباحث خارج فقه - اجتهاد و تقلید ساعت شروع جلسه درس ساعت: 11 الی 12 روز های یکشنبه الی سه شنبه - علاقمندان به دروس استاد می توانند علاوه بر حضور به صورت مجازی در کلاس نیز شرکت نمایند.
شروع درس خارج اصول استاد مرتضی جوادی از سال 1393 بوده است. ایشان با محور قرار دادن کتاب شریف و قیم «کفایه الاصول» مرحوم آخوند خراسانی مباحث و نظرات خود را بیان نموده اند.
استاد مرتضی جوادی با حضور فعال در مباحث فلسفی و تدریس کتاب قیمّ «اسفار اربعه» ملاصدرا توانست است نظرات و مشرب خود را برای علاقمندان به مباحث فلسفی تبیین و تشریح کند. استاد طی سالیان متمادی تدریس کامل کتاب اسفار را ارائه کردند و پس از آن مجددا دور دوم این کتاب مهم فلسفی را آغاز کردند. بهرمندی از مباحث کتاب وزین «رحیق مختوم» از ویژگی های کلاس درس استاد می باشد.
مجموع دروس فلسفی ایشان قریب به ... جلسه است. این سلسله جلسات درس هم اکنون در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، واقع در خیابان صفائیه کوچه 19 برگزار می گردد. علاقمندان به دروس استاد می توانند علاوه بر حضور به صورت مجازی در کلاس نیز شرکت نمایند.
درباره شناخت اجمالی عرفان بیان شده است؛ عرفان، شعبهای از فلسفه است که حکمت نظری و عملی را به هم آمیخته و راه شناخت و سلوک را از یافتههای باطنی به دست آورده است.
استاد مباحث عرفانی خود را با محوریت کتاب «الشواهد الربوبیه» پی گرفته اند. ایشان آرشیو نسبتا غنی و متعددی در این رابطه از خود بجای گذاشته اند
دانش شرح و تبیین آیات قرآن که از عهد نزول وحی با شخص پیامبر صلی الله علیه وآله آغاز شده و پس از رحلت آن حضرت، بتدریج بسط و تنوع یافته و گرایشها و روشهای مختلف در این حوزه پدید آمده است. استاد جوادی آملی مباحث متعددی در حیطه تفسیر قرآن ارائه کردند. از جمله این مباحث «شرح تفسیر القرآن الکریم» ملاصدرا می باشد.
این درس به تازگی توسط جناب استاد انتخاب و تدریس آن به صورت حضوری و مجازی در روز های شنبه – ساعت: 11 الی 12 برگزاری است.
سلسله سخنرانی های استاد در محافل عمومی و به مناسبت ایام خاص [سخنرانی های مناسبتی و دوره ای (ماه محرم الحرام، ماه مبارک رمضان، ماه ذی الحجه، ایام فاطمیه و همچنین مناسبت های ملی ...) و بیانات استاد در ویژه برنامه های مذهبی به مناسبت ایام خاص و ...
با توجه به گستردگی زمینههای علمی، جنبش نرمافزاری و نیاز روزافزون به تبادل نظر، تعمیق و گسترش مباحث علمی به ویژه اندیشههای نو در زمینه علوم انسانی با رویکرد اسلامی، برگزاری نشستهای علمی و تخصصی امری لازم و ضروری است. در این راستا استاد، با حضور در نشست های ملی و بین المللی با ایراد مقال یا مقالت، خود را ملزم دانسته تا در این عرصه ورودی جدی و اساسی داشته باشد.
در باره ویژگی های یک تحقیق مطالب بسیاری عنوان شده است. منطقی بودن، شفاف بودن، قابل دسترس بودن از جمله این موارد می باشد. اما از همه موارد مهم تر آن است که تحقیق باید با ظرافت و هنری خاص به سمع و نظر مخاطب برسد.
با توجه به گستردگی فعالیت های استاد در زمینه های مختلف از جمله فلسفه، تفسیر، عرفان، فقه و اصول و همچنین بهره مندی از آرشیو قابل قبول استاد، ضروری است تا چرخة فعالیت های پژوهشی و تحقیقی آثار ایشان بیش از پیش فعال گردد. با تدوین و عرضه آثار به مجامع حوزوی و دانشگاهی در تلاشیم تا نظرات استاد مرتضی جوادی آملی را به شکل مطلوب منتقل کنیم.
چند اثر از استاد مرتضی جوادی آملی تا بدین لحظه تقدیم جامعه علمی و نخبگانی گردیده است. از جمله این آثار می توان به کتاب «سیاست در حکمت متعالیه؛ شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اشاره کرد. این کتاب در سال 1400 بعنوان اثر شایسته تقدیر معرفی گردید.
در عصر حاضر که می توان آنرا عصر «رسانه» در جهان نام گذاری کرد، پیش از هر گونه قضاوت عجولانه، ضرورت گفت و گو و سخن احساس می شود. ناگزیریم تا از هر گونه مناقشه و نزاع و هیاهو بی ثمر دوری کنیم.
استاد جوادی آملی یکی از پیشتازان عرصه گفتگو و بیان است. ایشان مصاحبه و مصاحبت را از حلقه های مفقود جامعه فعلی می داند. همچنین استاد خود مکلف می داند تا به این مهم، جامه عمل پوشد. از همین رو ایشان به صورت مستمر با جامعه پیرامونی (علمی و عمومی) در حال تبادل نظر و گفتگوست. یکی از مصادیق عینی این امر اهتمام ایشان به مصاحبه با خبرنگاران و خبرگزاری های مختلف است.
در این قسمت سعی شده تا اینفوگرافی هایی از جلسات درس استاد، دیدارها، سخنرانی ها و نشست های استاد، تهیه شده و جهت استفاده در اختیار قرار گیرد.
موشنگرافیک یا گرافیک متحرک، قطعه هایی از پویانمایی یا فیلم دیجیتالی است که توهم حرکت یا چرخش را ایجاد میکند و معمولاً برای استفاده در پروژههای چندرسانهای با صدا ترکیب میشود.
موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود.
از قابلیت های این تلویزیون اینترنتی، پخش دروس زنده استاد می باشد. هنگامی که از وب سایت تلویزیونی اینترنتی به برنامههای درخواستی دسترسی پیدا میکنید، میتوانید برنامهها را به آسانی تماشا نمایید.
دروس استاد همچنین از سامانه مجازی مرکز آموزش اسراء به صورت زنده پخش می گردد و علاقمندان می توانند از طریق لینک های ذیل در دروس استاد شرکت نمایند.
پادکست راهی آسان برای دستیابی به برنامههای دیجیتالی موجود در فضای مجازی و پخش آنها در زمان و مکان دلخواه است.
کاربران گرامی می توانند در این بخش به خلاصه برخی از مباحث استاد دسترسی پیدا کنند. محتواهای اینفوگرافیک برگرفته از سلسله جلسات سخنرانی علمی و مناسبتی و همچنین دیدار و نشست های استاد تهیه شده است.
کاربران گرامی می توانند در این بخش به خلاصه برخی از مباحث استاد دسترسی پیدا کنند. محتواهای اینفوگرافیک برگرفته از سلسله جلسات سخنرانی علمی و مناسبتی و همچنین دیدار و نشست های استاد تهیه شده است.
آرشیو مجموعه سخنرانی های تصویری استاد در موضوعات مختلف و مناسبت های ملی و مذهبی و همچنین کلیپ های ویدیویی، ویدئو گرافیک و ...
چکیده:
دانشهای حسی و جزئی،گرچه ارزشمندند،ارزش علوم به معقولات،و هویت و کمال انسان به معرفت عقلانی است. انسان در فرایند تکامل و تعالی خود با حرکت جوهری،وادی حقایق جزئی محسوس و متخیل را پیموده و گرد و غبار مادیت و جزئیت را از ساخت قوهء تفکر خود شسته،به بارگاه ملکهء عقل و حقایق کلی و معقولات اولی بار مییابد و با این تمهید و ارتقای وجودی به نقطهء آغازین حقیقت انسانی خود،یعنی عقل بالفعل و اراک حقایق و معقولات ثانوی و غیراولی هستی دست مییابد. در علوم تجربی ورود به وادی علم،در گرو معقولات است و در علوم تجریدی نیز دانشها در گرو معقولات ثانوی هستند.علم منطق که میزان درست اندیشیدن است،با معقولات ثانی منطقی تأمین میشود و فلسفه نیز که علم هستیشناسی و احکام وجود است،با معقولات ثانی فلسفی تحقق مییابد. از این رو شناخت حقیقت و نحوهء وجود معقولات ثانی،از دو منظر معرفتشناسی و هستیشناسی، اهمیت و ضرورت دارد.در این نوشتار به این موضوع مهم در گذار اندیشهء حکمای اسلامی پرداخته میشود و در آن،مبادی تصوری بحث و اقسام معقولات ثانی،جایگاه طرح بحث معقولات ثانی در فلسفه،آرای حکمای مشربهای فلسفی مثاء،اشراق و حکمت متعالیه دربارهء معقولات ثانی و نظر متوسط و نهایی مرحوم صد المتألهین،و در پایان تحقیقی از منظر حکمت متعالیه درباره نحوهء وجود معقولات ثانی فلسفی ارائه میشود.
خلاصه ماشینی: "در اینکه فرایند شکلگیری معقول که همان ادراک کلیات و حضور مدرک کلی است،چگونه است،مباحث مبسوطی در کتابهای اهل حکمت موجود است که فشرده آن نزد جمهور حکما،همان تجرید و تعمیم ادراکات حسی و خیالی است که یا جداسازی ماده،غواشی،عوارض ماده و در نهایت جزئیت از اشیای محسوس،راه رسیدن به کلیات و ادراک کلی- که ویژگی تجرد،ثبات،کلیت،صدق،اندراج و مانند آن را به همراه دارد-هموار میشود؛ ولی در حکمت متعالی و از منظر صدر المتألهین،راهیابی به ادراک کلیات،از راه حرکت جواهری و تعالی نفس از مقطع محسوسات به متخیلات و از آن به سوی معقولات است؛ زیرا نفس با ارتقای وجود خود از محسوسات با ابزار تجرید،به وادی مثال و خیال،که متخیلات در آن مقطع وجود دارند،رسیده و از آن مرحله نیز گذر کرده،به وادی معقولات و وجودات عقلانی میرسد و با آنها متحد میشود. (الدرة الفاخرة،ص 741) حکیم سبزواری در مقام بیان اقسام معقولات ثانی اعم از منطقی و فلسفی اینگونه میگوید: إن کان الاتصاف کالعروض فی عقلک فالمعقول بالثانی صفی بما عروضه بعقلنا ارتسم فی العین أو فیه اتصافه رسم فالمنطقی الأول کالمعرف ثانیهما مصطلح للفلسفی فمثل شیئیة او إمکان معقول ثان جا بمعنی ثان (شرح منظومه،ج 2،ص 361) پس قول منسوب به ارسطوییان و مشاییان این است که گرچه معقولات ثانی منطقی از جهت عروض و اتصاف در ذهن هستند،ولی معقولات ثانی فلسفی از نظر عروض در ذهن است،لیکن از جهت اتصاف اعم از ذهن و خارج است و زمانی که اتصاف در خارج موجود است،یعنی آن مفاهیم در حد وجود رابط(و نه رابطی)در خارج به وجود منشأ انتزاع خود موجودند،همین میزان حضور موجب میشود تا اتصاف موصوف به آن در خارج توجیه شود."
فصلنامه حکمت اسراء : دوره 1، شماره 2، بهمن 1388، صفحه 7-195