Grand Ayatollah Javadi Amoli, in a message to the opening of the 45th competitions for the teachings of the Quran, Nahj al-Balagheh and Sahifah Sajjadieh, stated:
Human, as a traveler, needs to know the beginning of his movement and evaluate the end of the movement correctly. Also, deeply understand the distance between the beginning and the end, and to know and determine the facilities needed for this long journey. The Holy Quran has all these advantages because it is the word of the creator of the world and the word of the creator of man.
Allah has sent down the Qur'an, but not the way He sent down the rain. he dropped the rain on the ground, but Allah hung the Qur'an from the sky to the earth. Therefore, the Qur'an is referred to as a unbreakable, strong rope; It means an unbreakable rope, one side is in the hands of the human community and the Islamic and human society, and the other side is in the hands of Allah the Almighty.
He said: If a person knows himself, he knows that he will never perish or be destroyed. The Holy Qur'an, which is the word of God, gives us two things, one is a intellectual proof, the other is the way to reach and intuition of the heart.
In the Holy Qur'an, he spoke about the love of Allah ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾ He said, "If you love Allah, follow the beloved of Allah, so, you will be transferred from being a lover to being beloved." The flow of love is understood by the practical mind, not the theoretical mind; the attribute that is referred to as practical reason is responsible for motivation, not thought. It is the theoretical mind that is in charge of thought. human with thinking make prove that there is God, but he loves Allah with motivation. Some are afraid of God's hell. Some are hoping for God's heaven. although fear of hell is right; although hope and enthusiasm for heaven is right, but the real perception of Allah, Glory be to Him, and meeting with Allah is more enjoyable than all of these.
He continued: Qur'anic festivals have two missions: one is to meet the needs of the thinking mind, and the other is to meet the needs of the motivational mind.
His eminence mentioned: If someone has a scientific problem that can be clarified by scientific arguments, and if he does not have a scientific problem, he should try to migrate from the stage of loving to the stage of being beloved, which, Insha'Allah, we wish Allah, the Holy Essence will have mercy on all to the success of correct knowledge and righteous actions
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اظهار داشتند:
انسان از آن جهت که مسافر است هم نيازمند است که مبدأ حرکت خود را بشناسد و هم پايان حرکت را درست ارزيابي کند و هم فاصله بين آغاز و انجام را خوب ادراک کند و هم زاد راه و رهتوشه اين راه طولاني را بشناسد و تعيين کند. قرآن کريم از آن جهت که کلام جهان آفرين است و کلام انسان آفرين است همه اين مزايا را دارد؛
ایشان بیان داشتند:
خداوند قرآن را نازل کرد اما نه آنجور که باران را نازل کرد، باران را به زمين انداخت ولی خداوند قرآن را به زمين آويخت نه به زمين انداخت؛ لذا از قرآن به عنوان حبل متين ياد ميشود؛ يعني طناب ناگسستني که يک طرفش به دست امت بشري و جامعه اسلامي و انساني است و طرف ديگرش به دست خداي سبحان است.
ایشان اظهار داشتند: انسان اگر خود را بشناسد ميداند هرگز از بين نميرود و نابود نميشود. قرآن کريم که کلام الهي است دو چيز را هم به ما اهدا ميکند يکي برهان مفهومي يکي راه رسيدن و شهود قلبي.
ایشان بیان داشتند:
در قرآن کريم از محبت خدا سخن گفته است ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾ فرمود اگر شما دوست خداييد پيرو حبيب خدا باشيد تا منتقل بشويد از محب بودن به محبوب بودن. جريان محبت را عقل عملي ادراک ميکند نه عقل نظري؛ يعني آن شأني که از آن به عنوان عقل عملي ياد ميشود آن مسئول انگيزه است نه انديشه. آن عقل نظري است که متولّي انديشه است انسان با انديشه برهان اقامه ميکند که خدايي هست، ولي با انگيزه به خدا دل ميبندد. برخيها از دوزخ خدا هراسناکاند برخيها به بهشت خدا اميدوارند گرچه هراس از دوزخ حق است، گرچه اميد و شوق به بهشت حق است، اما ادراک محضر خداي سبحان و لقاي الهي از همه اينها لذتبخشتر است.
ایشان ادامه دادند: جشنوارههاي قرآني دو رسالت دارد: يکي تأمين نيازهاي عقل انديشهمدار، دوم تامين نيازهاي عقل انگيزهمحور.
معظم له اظهار داشتند: اگر کسي مشکل علمي دارد که با استدلالهاي علمي روشن ميشود و اگر مشکل علمي ندارد بايد بکوشد هجرت کند از مرحله محب به مرحله محبوب بودن که إن شاء الله اميدواريم ذات اقدس الهي به همه توفيق علم صائب و عمل صالح مرحمت کند.