20 11 2024 5042560 شناسه:
image
صبح امروز چهارشنبه ؛

نشست تخصصی روز فلسفه و حکمت در شهرستان آمل برگزار گردید

نشست تخصصی روز (فلسفه و حکمت) صبح امروز چهارشنبه 30 آبان ماه در محل مدرسه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام در آمل برگزار گردید.

نشست تخصصی روز (فلسفه و حکمت) صبح امروز چهارشنبه 30 آبان ماه در محل مدرسه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام در آمل برگزار گردید.



​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در این نشست ابراز داشت: در حدیث آمده است که العلم ثلاثة: آیه محکمة، فریضة عادلة أو سنة قائمة» علم سه گونه است که از آن به عنوان‌های «آیهٌ مُحْکَمَهٌ»، «فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ» و «سُنَّهٌ قَائِمَه» یاد می‌شود. هر چند در بین مفسران نظرات مختلفی در مورد «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» وجود دارد.اما نظری که حضرت آیت الله جوادی آملی در شرح حدیث مطرح می‌کنند، این است که «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» آن دسته از علوم هستند که برهانی و مستدل شناخته می‌شوند، علمی که به خاطر برهان و استدلال استحکام دارد و انسان میتواند با برهان از آن دفاع و ارائه کند، این دسته را علوم عقلی می‌دانند

ایشان بیان داشتند: علم کلام، علم فلسفه و حکمت و علم عرفان نظری از مصادیق «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» شمرده می شوند.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: فلسفه کار زیر ساختی می کند و تفسیر، آن زیر ساخت ها را شکوفا می‌کند.

ایشان با بیان اینکه در اسفند ماه همایش رونمایی از 80 جلد تفسیر شریف تسنیم در قم برگزار می شود، بیان داشت: تفسیر تسنیم، مبتنی بر تحقیق است، اینکه شخصیتی در ۴۰ سال درس تفسیر قرآن که مشتمل بر ۸۰ جلد شده است، عظمت مهمی است که انشاء الله در روز دوم اسفندماه برنامه همایش رونمایی از تفسیر تسنیم در قم برگزار خواهد شد.

 

در این نشست حجت الاسلام دکتر اسماعیل زاده (مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مازندران) در سخنانی بیان داشت: سیر تاریخی حوزه علمیه، برای حوزه افتخار آفرین است، همه مسئولین حوزه باید هم و غمشان این باشد که طلبه ما به طلبگی خودش افتخار کند.

ایشان به اهمیت جایگاه درس فلسفه در حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: از آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) درخواست داریم که جهت تاسیس رشته تخصصی فلسفه در آمل، اقدام و حمایت ویژه از دانش پژوهان رشته فلسفه و کلام صورت گیرد و امیدواریم با عنایت و پشتیبانی ایشان، فلسفه در حوزه های علمیه مازندران، جایگاه رسمی پیدا کند.

​​​​​​​