پیشهمایش نکوداشت ۸۰ جلد تفسیر تسنیم روز سهشنبه، ۳۰ بهمن در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.
حوزه علمیه امام حسن عسکری (ع) و مؤسسه اسراء تهران با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشهمایش «چشمهی تسنیم» را برگزار کرد.
این نشست امروز سهشنبه، ۳۰ بهمن ماه، در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران برگزار شد.
در این نشست که از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۹ صبح امروز برگزار شد دکتر سیدعلی حسینی(ریاست دانشگاه)، حجت الاسلام خسروپناه(دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، حجت الاسلام مصطفی رستمی(ریاست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها) و حجت الاسلام والمسلمين استاد مرتضی جوادی آملی(ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا) دربارهی تفسیر وزین تسنیم و شخصیت آیت الله العظمی جوادی آملی و مجاهدتهای چهل ساله ایشان در تحقیق و پژوهش قرآنی برای نگارش تسنیم، سخنرانی کردند.
حجتالاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم بیان داشت: حضرت علی(ع) فرمودند خدای عالم با همه عظمتش در قرآن تجلی کرده است، بدون اینکه دیده شود، و خدای متعال قدرت خود را در این کتاب نشان داده است. از این جمله میتوان دریافت که قرآن چه جایگاه والایی دارد.
وی ادامه داد: جهان با همه عظمتش نتوانست تجلیگاه خداوند باشد و کوهها نیز تاب تحمل تجلی او را نداشتند، اما قرآن حامل تجلی حق است و حقیقت را همانگونه که هست نشان میدهد. خداوند قدرتش را در این کتاب به نمایش گذاشته است.
استاد مرتضی جوادی آملی افزود: اگر کتابی در ۸۰ جلد از شخصیتی همچون آیتالله جوادی آملی در طول چهل سال منتشر میشود، ایشان فرمودهاند که این اثر برای نیمقرن فعلی نگاشته شده است و در هر نیمقرنی یک «المیزان» لازم است تا قدرت خداوند دیده شود.
وی اظهار کرد: شکافتن سنگ و کاویدن آسمان چندان هنر بزرگی نیست، چراکه خداوند برای چنین اموری پیامبری نفرستاده است، بلکه یک پیامبر درونی به نام عقل را در اختیار انسان قرار داده تا علوم طبیعی و ریاضی را تسخیر کند. انسان برای این آفریده نشده است که تنها آسمان و زمین را بشکافد، بلکه جهان غیب، عالم ملکوت و حقیقتی فراتر از ماده و طبیعت نیز وجود دارند که فهم آنها نیازمند پیامبران الهی است. هیچگاه گفته نشده است که پیامبران برای کشف اتم و شکافتن هسته آن فرستاده شدهاند، اما آیا انسان حقیقت و هسته وجودی خود را میشناسد؟ پیامبر و قرآن آمدهاند تا حقیقت نفس انسان را آشکار کنند.
رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر نقش قرآن در هدایت بشر تصریح کرد: تفسیر قرآن، خبر از عالم غیب میدهد و اختصاص به حوزههای علمیه ندارد؛ بلکه بر خلاف بسیاری از علوم حوزوی، قرآن برای همه انسانها در همه شرایط ضروری و خواندنی است. شایعات زیادی درباره قرآن مطرح شده است. آیتالله جوادی آملی از سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی با شخصیتهایی مانند ارسطو و افلاطون آشنا شدند و از حکمای بسیاری بهره بردند.
وی تأکید کرد: برای فهم قرآن باید از خود قرآن پرسید. این قاعدهای است که حتی مولانا نیز به آن اشاره کرده است. اگر کسی میخواهد حقیقت قرآن را دریابد، باید از هر آنچه غیر از حقیقت انسانی است خالی شود و خود را غرق در قرآن کند.
استاد مرتضی جوادی آملی در پایان اظهار داشت: این پیشنشست با هدف آشنایی فضای عمومی کشور با قرآن برگزار شده است. اگر در علوم طبیعی و ریاضی اشتباهی رخ دهد، مشکل چندانی ایجاد نمیشود؛ چنانکه قرنها تصور میشد زمین تخت است یا مرکز جهان است، اما این خطاها منجر به ضلالت انسان نشدند. امروزه بحث هوش مصنوعی مطرح است، اما هوش مصنوعی کجا و هوش تجردی کجا؟ قرآن انسان را به درکی فراتر از جهان مادی دعوت میکند.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دهه فجر، یاد امام راحل و شهدا را گرامیداشت و در ادامه ضمن ابراز خرسندی از انتشار هشت جلد تفسیر تسنیم این اثر را «چشمه جوشان معارف» توصیف کرد و افزود: این تفسیر پاسخی به چالشهای انسان معاصر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفسیر تسنیم را اثری گرانسنگ خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به شایستگی از این معارف بهره ببریم و آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنیم و در اختیار جوامع بشری که امروزه با بحرانهایی چون بحران هویت، خانواده و محیط زیست مواجه هستند قرار دهیم تا از آن برای حل این بحرانها استفاده کنند.
حجتالاسلام خسروپناه با اشاره به توفیق خود در حضور در درس تفسیر علامه جوادی آملی به مدت بیش از بیست سال، از دهه شصت و زمانی که در دزفول مشغول تحصیل در دبیرستان و حوزه بودند تا سال ۶۸ که به قم مشرف شدند و در درس تفسیر و اسفار علامه جوادی آملی شرکت میکردند، از این تفسیر بهرهمند میشدند.
وی با بیان خاطرهای از درس تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران و پر کردن یک دفتر صد برگی از توضیحات علامه جوادی آملی، بر عظمت و عمق این تفسیر تأکید کرد. وی برای شناخت این تفسیر، بررسی دو منظر «شخصیت مفسر» و «روش و محتوای تفسیر» را مهم دانستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علامه جوادی آملی را فیلسوف، عارف، فقیه و مفسری کمنظیر خواند و جامعیت علمی ایشان را در طول تاریخ تفسیر، چه در میان شیعه و چه در میان اهل سنت، بسیار نادر دانست.
وی تسلط علامه جوادی آملی بر مکاتب مختلف فلسفی از جمله حکمت مشاء، اشراق، یمانی میرداماد و متعالیه، و همچنین آشنایی عمیق ایشان با عرفان نظری و عملی و عرفان ادبی و شعری را ستود و از اجتهاد مطلق ایشان در همه ابواب فقه سخن گفت.
حجت الاسلام خسروپناه، یکی از ویژگیهای برجسته تفسیر تسنیم را پرداختن به مسائل و بحرانهای انسان معاصر دانست و بیان کرد که علامه جوادی آملی، عالم به زمانه است و مسائل و چالشهای انسان امروز را به خوبی میشناسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلط علامه بر مسائل انقلاب اسلامی به دلیل سالها مسئولیت و ارتباط با مسئولان و اشراف بر مسائل انقلاب را از دیگر عوامل مهم در نگارش این تفسیر ارزشمند برشمرد.
وی، شخصیت فردی علامه جوادی آملی را از دیگر ویژگیهای مؤثر در تفسیر تسنیم معرفی کرد و اخلاق، اخلاص، تواضع، زهد و ولایتمداری ایشان را ستود.