پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی اسراء امروز شنبه 29 شهریور ماه با پیام حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (مدّ ظلّه العالی) و سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء و حجتالاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن، ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور اساتید، طلاب و دانش پژوهان در محل بنیاد اسراء برگزار گردید.
حجتالاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در این مراسم ضمن تبیین رسالت حوزههای علمیه در روزگار کنونی، اظهار داشت: دین ساحتی بسیار وسیع و عمیق دارد و رسالت انبیاء در ابلاغ وحی و شریعت، از دشوارترین مأموریتهای الهی بوده است. امروز که نظام و جامعه ما بر مبانی دینی استوار است، مسئولیت روحانیت در تبیین و تبلیغ معارف دین سنگینتر از همیشه خواهد بود.
ایشان با اشاره به روش علمی حضرت استاد جوادی آملی در فهم دین خاطرنشان کرد: آنچه میراث ماندگار حضرت استاد است، جمع سالم میان عقل، نقل و شهود تحت اشراف وحی است؛ روشی که میتواند معرفت دینی را از سطح محفوظات به عرصه کارآمدی و پاسخگویی به نیازهای جامعه ارتقا دهد.
رئیس بنیاد اسراء با تأکید بر ضرورت بینش و بصیرت دینی گفت: ما امروز علاوه بر روشهای اصیل علمی، به بصیرتی نیاز داریم که بتواند همه ساحتهای دین را ببیند و نسبت به نیازها، چالشها و شبهات روز حساس باشد. اگر حوزه نتواند در تبلیغ دین و پاسخ به مسائل نوپدید نقشآفرین باشد، جامعه از هدایت واقعی محروم میماند.
استاد مرتضی جوادی آملی افزود: تجربه تاریخی حوزه نشان داد که با درایت و بصیرت مرحوم علامه طباطبایی، دو خلأ بزرگ فلسفه و تفسیر در حوزههای علمیه پر شد و امروز نیز باید با همان نگاه بصیرانه، به عرصههای تازهای ورود کنیم.
استاد مرتضی جوادی آملی همچنین با اشاره به نقش مؤسسه اسراء تصریح کرد: آثار تولیدی این مؤسسه در عرصههای گوناگون علوم اسلامی از جمله تفسیر تسنیم، تحریر متون فقهی و اصولی و مباحث عرفانی و فلسفی، ظرفیت ارزشمندی است که باید با روشهای نوین آموزشی و پژوهشی در اختیار نسل جدید قرار گیرد.
ایشان تأکید داشت: معرفت دینی اگر نتواند در زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار باشد، از رسالت اصلی خود بازمیماند. طلاب و دانشپژوهان باید در کنار بهرهمندی از میراث علمی گذشتگان، توانایی تحلیل و تبیین مسائل روز را نیز داشته باشند تا بتوانند در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی نقشآفرین باشند.
معرفت دینی و علوم انسانی؛ پلی به سوی جامعه پویا
ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت همگرایی حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همگرایی حوزه و دانشگاه نه یک شعار، بلکه ضرورتی برای تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و پاسخگو است، تنها در پرتو این تعامل است که معارف وحیانی و علوم انسانی میتوانند در زندگی فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشند و جامعه را در برابر مسائل نوپدید آماده سازند.
استاد مرتضی جوادی آملی افزود: دانشجویان و طلبهها باید علاوه بر تسلط بر میراث علمی گذشتگان، توانایی تحلیل و تبیین مسائل روز را نیز داشته باشند تا ضمن نقشآفرینی در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی، نیازهای جامعه را نیز پاسخ دهند.
تحول آموزشی و پژوهشی؛ کلید پاسخگویی به نیازهای نوین
رئیس بنیاد اسرا همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری در روشهای آموزشی و پژوهشی گفت: نباید با شیوههای سنتی انتظار داشت که دانشجویان و طلبهها بتوانند به پرسشهای پیچیده امروز جواب بدهند، حفظ هویت اصیل علمی و دینی همراه با بهرهگیری از ابزارها و روشهای نوین، شرط اصلی آموزش موثر است و موسسه اسرا در سال تحصیلی جدید بر این محور حرکت خواهد کرد.
تولید دانش کاربردی، رسالت اصلی مراکز علمی
حجتالاسلاموالمسلمین محمد باقر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت تولید علم نافع و کاربردی بیان کرد: اگر تحقیقهای علمی تنها در کتابخانهها و پایاننامهها باقی بماند، جامعه از آن بهرهای نخواهد برد، علم و پژوهش باید به راهکارهای عملی برای اداره جامعه و حل مسائل واقعی مردم تبدیل شود و تنها در این صورت میتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
وی افزود: علوم انسانی اسلامی باید به گونهای بازخوانی شود که مرجعیت خود را نه تنها در فضای دانشگاهی، بلکه در سیاستگذاری، مدیریت اجتماعی، سبک زندگی و حل مشکلهای روزمره مردم نشان دهد.
استاد سعیدی روشن اضافه کرد: پژوهشهای علمی باید همراه با تحلیلهای دقیق، راهکارهای عملی و نقشه راه مشخص برای کاربرد در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی باشند
بازآفرینی مفاهیم دینی در خدمت جامعه
استاد سعیدی روشن همچنین با اشاره به ماموریت موسسه اسرا یادآور شد: این مرکز علمی تلاش میکند تا میان میراث علمی گذشتگان و نیازهای نسل حاضر پلی مستحکم بسازد و مفاهیم دینی را به زبان امروز بازآفرینی کند، بازخوانی و ارائه درست معارف دینی، شرط اصلی کارآمدی آموزشهای دینی و پژوهشهای علمی است و باید با رویکردی کاربردی و پاسخگو به مسائل روز جامعه همراه باشد.
وی یادآور شد: اگر علوم دینی تنها به بازتکرار متون گذشته محدود شود، اثرگذاری خود را از دست خواهد داد، دانش دینی باید توانایی حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه را داشته باشد و در زندگی روزمره مردم جریان پیدا کند تا نقشی واقعی و هدایتگرانه ایفا کند.
مسوولیت نخبگان در پاسخ به چالشهای نوپدید
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جامعه امروز با حجم گستردهای از پرسشهای دینی، اخلاقی و اجتماعی مواجه است و نخبگان علمی و پژوهشگران باید مسوولانه پاسخگو باشند، تقویت بنیه علمی و مهارتهای پژوهشی در میان طلبهها و دانشجویان، کلید حضور موثر آنان در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی است و این نسل توانمند میتواند نقش تعیینکنندهای در آینده کشور ایفا کند.
گزارش معاون آموزش مؤسسه اسراء از برنامههای آموزشی: توسعه آکادمیهای بینالمللی تفسیر و فلسفه در دستور کار
حجتالاسلام روحالهی، معاون آموزش موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء، در مراسم آغاز سال تحصیلی با ارائه گزارشی، به تشریح اقدامات و برنامههای آموزشی موسسه پرداخت.
وی با اشاره به رسالت موسسه در تربیت دانشپژوهانی متعهد و توانمند، بیان داشت: در سال تحصیلی گذشته، برنامههای آموزشی موسسه بر پایه ارتقای سطح علمی طلاب و دانشجویان و متناسبسازی آموزشها با نیازهای روز جامعه طراحی و اجرا گردیده است. در این راستا، تقویت مهارتهای پژوهشی، و بهرهگیری از شیوههای نوین آموزشی در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزش مؤسسه اسراء در ادامه به اهم برنامههای آموزشی اشاره کرد و گفت: فعالیت آکادمی بینالمللی تفسیر تسنیم با حضور پژوهشگران بینالمللی در مسیر جهانیسازی معارف قرآنی و همچنین راهاندازی آکادمی مجازی حکمت و فلسفه اسراء با هدف ارائه آموزشهای تخصصی در حوزه فلسفه اسلامی و گسترش مباحث حکمی در سطح بینالملل از جمله مهم ترین فعالیت های آموزش عالی اسراء بوده است.
وی در پایان تأکید کرد: مأموریت اصلی مؤسسه، پیوند میان علوم حوزوی با نیازهای علمی و اجتماعی معاصر است و تلاش میشود با توسعه ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی، نسل جوان حوزه بتواند در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی نقشآفرین باشد.
اخبار مرتبط
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی (صوت)
گزارش تصویری آیین آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی اسرا